ABA (Aplikovaná behaviorální analýza) pomáhá rodinám dětí s PAS 

17.04.2025


ABA je zkratka pro aplikovanou behaviorální analýzu, což je vědní obor, který odpovídá na otázky, proč se dítě chová určitým způsobem, co si potřebuje osvojit a jak toho efektivně dosáhnout. Behaviorální technik nejprve sbírá a analyzuje data, která poté interpretuje
a na jejich základě sestavuje konkrétní postup, jakým u dítěte dosáhne zvyšování nebo naopak redukci určitých projevů jeho chování (nežádoucích, či nebezpečných) - podle toho, jestli jsou nebo nejsou užitečné pro dítě a jeho sociální fungování. Může také rozvíjet sebeobslužné či jiné dovednosti dítěte (toaleta, oblékání, čekání, osobní hygiena, příprava jídla,..), či se terapeut může zaměřit na rozvoj komunikačních dovedností (např. vyjadřování potřeb, porozumění instrukcím, používání alternativních komunikačních prostředků), rozvoj sociálních dovedností (učení se sdílení hraček, zahájení a vedení konverzace, schopnosti sdílet, zapojení do hry s druhými,..), podpora zvládání emocí, aj. 

V České republice se ABA začala využívat až po roce 2015. Její postupy vycházejí z přirozené motivace dítěte a podporují jeho rozvoj. První výsledky se objevují již během několika týdnů – dítě častěji vyhledává rodiče, více se zapojuje do společných aktivit a lépe komunikuje.

Proč zvolit metody založené na ABA? Metody lze shrnout do pěti klíčových principů:

  1. Postupy se přizpůsobují na míru každému dítěti - Na základě analýzy informací
    o dítěti vytvoří odborník  individuální plán, který odpovídá specifickým potřebám daného dítěte. (Např. u dítěte, které se potýká s obtížemi při komunikaci, může být hlavním cílem rozvoj verbálních nebo neverbálních způsobů vyjádření, apod.)
  2. Učí praktické, funkční a hodnotné dovednosti. Cílem ABA není pouze odstranění nežádoucího chování, ale také výuka užitečných dovedností, které dítě potřebuje
    v běžném životě. - např. sebeobsluha, komunikace, sociální interakce, "akademické dovednosti" - počítání, čtení, psaní,..
  3. Jdou k podstatě problému a řeší jeho příčiny.  Nesoustředí se pouze na vnější projevy chování, ale snaží se zjistit jejich příčiny. Např. pokud dítě opakovaně vykazuje agresivní chování, terapeut se snaží zjistit, zda nejde o způsob, jak vyjádřit frustraci, nebo zda dítě nemá potíže s komunikací. 
  4. Pracují s přirozeným zájmem a motivací dítěte - dítě se učí převážně formou hry, pozitivní motivace. Výuka probíhá tak, aby byla pro dítě přirozená a zábavná. Dítě je odměňováno za pokrok formou pozitivního posílení - např. pochvala, oblíbená hračka, čas na oblíbenou činnost - což ho motivuje k dalšímu učení. Zároveň se minimalizují negativní podněty – dítě by nemělo být trestáno za neúspěch, ale naopak podporováno v hledání správných řešení.)
  5. Vycházejí z vědecky ověřených principů chování a učení.  Všechny používané metody jsou důkladně testovány a ověřeny v praxi.  Principy ABA jsou aplikovány nejen
    v terapii dětí s autismem, ale také v školním prostředí, klinických studiích a při podpoře lidí s různými vývojovými poruchami. Studie potvrzují účinnost metody
    a dlouhodobý dopad na rozvoj dovedností dětí s PAS.

Behaviorální analytici jsou vázáni etickým kodexem, který je zavazuje k jednání, jež je pro klienta sociálně přínosné. Přednostně se uvažuje o tom, co dítě potřebuje k dosažení spokojenosti.


ABA a děti s PAS

Rozvoj metod ABA úzce souvisí s péčí o děti s neurovývojovými poruchami, především
s poruchami autistického spektra (PAS)
. Behaviorální intervence pozitivně ovlivňuje nejen život dětí s PAS, ale i celé rodiny. Programy ABA se zaměřují na komplexní rozvoj dovedností dítěte, stejně jako na zmírnění dílčích obtíží. Současně snižují problematické chování, které může ohrožovat bezpečnost dítěte. Intervenci lze poskytnout klientům bez ohledu na věk, avšak čím dříve začneme, tím lepších výsledků lze dosáhnout.

Metody ABA se osvědčují i u dětí, které:

  • Nemluví.
  • Dokážou udržet pozornost pouze na velmi krátkou dobu.
  • Postrádají motivaci k učení.
  • Potřebují rozdělit dovednosti do dílčích kroků, aby je lépe zvládly.


Rodič jako terapeut

Behaviorální program je vždy individuálně přizpůsoben potřebám konkrétního dítěte. Než k němu přistoupíme, je nutné stanovit si přesné cíle po důkladném posouzení oblastí, jako je např.:

  • schopnost pojmenovat věci
  • porozumět řeči
  • vyjádřit požadavky
  • sociální dovednosti
  • schopnost si hrát, aj.

Nedílnou součástí programu je zaškolení rodiče, který má možnost učit dítě při každé příležitosti. Rodič se tak stává "terapeutem" svého dítěte, protože program by měl mít intenzitu 25 až 40 hodin týdně. V žádném případě se ale nejedná o nějaký "trénink u stolu". Každodenní situace, jako je obouvání, úklid, procházky nebo hraní si na hřišti, slouží k posilování pozitivního chování dítěte. Dospělý během této doby vytváří příležitosti k učení nových dovedností, včetně komunikace, a zamezuje nefunkčnímu či stereotypnímu chování. Cílem je vždy úspěch dítěte a zlepšení kvality jeho života.

Využití dat při ABA terapii

Jedním ze základních principů ABA terapie je sběr a analýza dat, která poskytují behaviorálním analytikům přehled o pokrocích dítěte a umožňují jim přizpůsobit intervence jeho aktuálním potřebám. Každé sezení s dítětem je dokumentováno a získané informace pomáhají rozhodnout, které techniky jsou nejúčinnější. Tento proces je stěžejní pro dosažení optimálních výsledků.

ZAJÍMAVOST - Nové přístupy v ABA terapii

V zahraničí se v posledních letech ABA terapie rozšiřuje o nové metody, které zahrnují využití moderních technologií, jako jsou aplikace pro podporu komunikace nebo virtuální realita (VR). Tyto nástroje umožňují dětem s PAS lépe porozumět sociálním situacím a rozvíjet své dovednosti v bezpečném prostředí.

V České republice je VR v ABA terapiích inovativním přístupem, který se teprve začíná objevovat. Například projekt ABAVR na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně se zaměřuje na využití VR při vzdělávání profesionálů v oblasti ABA. Tento projekt však primárně cílí na školení odborníků, nikoli na přímou práci s dětmi v ABA centrech.

Virtuální realita v ABA terapii

  1. Nácvik sociálních dovedností: VR umožňuje dětem s PAS procvičovat interakce v simulovaných prostředích, jako je např. rozhovor s cizím člověkem, účast na narozeninové oslavě nebo nakupování v obchodě. Tyto situace jsou bezpečné a kontrolované, což dětem umožňuje učit se bez stresu z reálného prostředí.
  2. Trénink bezpečnostních situací: Děti mohou pomocí VR trénovat přecházení přes přechod pro chodce, reakce na požární poplach nebo jiné krizové situace. To jim pomáhá osvojit si důležité dovednosti, které mohou být v reálném světě náročné na procvičení.
  3. Podpora emocionální regulace: Virtuální realita může simulovat situace, které dítěti způsobují úzkost, a pomáhat mu tak postupně zvládat tyto emoce za podpory terapeuta.

Dalším inovativním přístupem je zapojení širšího okruhu odborníků, jako jsou logopedi, ergoterapeuti nebo specialisté na senzorickou integraci. Spolupráce mezi těmito odborníky zajišťuje komplexní péči a podporu dítěte. ABA terapie se také stále více zaměřuje na podporu samostatnosti dětí, například prostřednictvím nácviku každodenních činností, jako je příprava jídla nebo péče o osobní hygienu. Tyto dovednosti mají zásadní vliv na kvalitu života dítěte i jeho rodiny.